Toen de Noorse schrijver Karl Ove Knausgård een manier zocht om over
zijn vader te schrijven, vond hij die in de autobiografie. Na de 445 pagina's
van Vader (DSL, 16/12/2011), met als climax diens dood, bleef
Knausgård als bezeten verder schrijven. Er volgden nog vijf delen, die hij met
een provocerende verwijzing naar Adolf Hitler bundelde in de romancyclus Mijn
strijd (in het Noors: Min kamp). Het werd in Noorwegen een nooit
geziene bestseller, die maandenlang de publieke opinie beroerde: Knausgård
voert familie en vrienden onder hun echte naam op en verbloemt niets. Het
tweede deel is nu vertaald als Liefde.
De mijlpalen in Liefde laten zich makkelijk samenvatten:
Knausgård breekt zijn relatie af, verhuist van Bergen naar Stockholm, ontmoet
zijn vriend Geir, wordt verliefd op Linda, krijgt kinderen en relatieproblemen,
en verhuist naar Malmö. Hij wil schrijven, maar de alledaagsheid van het leven
zit in de weg. Meer verhaallijn is er nauwelijks. Wat maakt Liefde dan
toch zo verslavend?
Charlie Chaplin
Om te beginnen is er de elegante verhaalstructuur, die herinnert aan
Proust, wiens graf Knausgård in Liefde bezoekt. Het boek is opgebouwd
aan de hand van herinneringen die niet chronologisch, maar associatief geordend
zijn. Hij ervaart zijn herinneringen niet zozeer ‘in de vorm van concrete
gebeurtenissen, meer van stemmingen, geuren, gewaarwordingen'. Die structuur
leent zich prima voor zijn weifelende zoektocht naar een bestemming in het
leven, zowel geografisch (Zweden) en fysiek (Linda) als mentaal (schrijven).
Als hij beweert dat amper twee factoren zijn leven bepalen, ‘mijn vader en dat
ik nooit ergens thuis had gehoord', dan gaat Liefde over de tweede, Vader
over de eerste factor.
Daarnaast gebruikt Knausgård de herinneringen vooral als
aanknopingspunten voor een stroom aan erudiete cultuurfilosofische
beschouwingen, zoals hoe de 17de eeuw de spil is van de westerse geschiedenis,
hoe Kiefer in zijn schilderijen de wereld vat in enkele bomen, hoe Chaplin in
zijn films kiemen van hoop voor de mensheid zaait. Het past allemaal in
Knausgårds intellectuele zoektocht naar patronen in het leven, naar houvast.
Zijn reikwijdte is ongeëvenaard in de hedendaagse literatuur.
Bovendien probeert hij inzicht te krijgen in de spanning tussen leven en
literatuur. Waarom laat hij na de geboorte van zijn kind zijn gezin vallen om
in een manische bui te schrijven aan wat zijn doorbraakroman Engelen vallen
langzaam zal worden?
Het antwoord is ontluisterend: voor Knausgård heeft het leven hier en nu
geen waarde. Altijd verlangt hij naar iets anders, naar het wezenlijke, de
‘kern van het menselijke bestaan'. Door te schrijven, kan hij daarnaar op zoek
gaan. Het geeft zijn leven zin en bedwelmt hem, maar het heeft een zware prijs:
hij plaatst de literatuur boven het leven. Hoe groot zijn liefde voor Linda en
zijn kinderen ook is. Die radicale eerlijkheid en ernst zijn heroïsch. Voor
ironie is overigens geen plaats in Liefde – een verademing in de
overvloed van tragikomische Scandinavische romans.
Pervers genoegen
Ten slotte is er ook nog het sensationele schrijftalent van Knausgård.
Zijn stijl is onweerstaanbaar, zelfs in passages over onbenulligheden als
kreeft bereiden, de buggy duwen en hardlopen. Bovenal is hij een meester van de
ontroering. ‘Jij kunt mensen zover krijgen dat ze met tranen in de ogen twintig
pagina's over een bezoek aan de wc lezen', laat hij zijn vriend Geir zeggen.
‘Puur en alleen een kwestie van techniek', antwoordt hij.
Dat Liefde wel literatuur is, maar geen fictie, is allesbehalve
toeval. Knausgård beschrijft hoe hij zich realiseerde dat wat verzonnen is,
eigenlijk geen waarde heeft. Zijn alternatief is: ‘Dagboeken en essays, datgene
in de literatuur wat niet om een verhaal ging, niet over iets ging, maar
slechts uit een stem bestond, de stem van de eigen persoonlijkheid, een leven,
een gezicht, een blik die je kon ontmoeten.' Knausgårds stem en blik
hypnotiseren van de eerste pagina tot de laatsteHij heeft zichzelf in Liefde
nietsontziend uitgeschreven, hij heeft van zijn leven een kunstwerk gemaakt, in
een krankzinnig, maar fantastisch literair project. Om Liefde te lezen,
hebt u Vader niet eens nodig. Laat u ook niet afschrikken door die 686
bladzijden. Die overvloed geeft een bijna pervers genoegen: in een tijd waarin
niemand nog tijd heeft om te lezen, is het een kostbare luxe te kunnen zwelgen
in schier eindeloze, superieur geschreven pagina's. En daarna? Dan is het
wachten op deel drie.
Karl Ove Knausgård / Liefde / vertaling: Marianne Molenaar / De Geus / 686p / gepubliceerd in De Standaard der Letteren, 7 september 2012
Mijn hart was gebroken, ik geloof nooit dat ik mijn ex weer terug zal krijgen totdat Dr. Trust mijn ex binnen 24 uur terugbracht met een krachtige liefdesbetovering. Hij is betrouwbaar voor positief resultaat, neem contact op met de spell-caster voor liefdespreuk via e-mail: >>>> placeofsolution@yahoo.com <<<< of WhatsApp op + 1443281 3404
BeantwoordenVerwijderen