Het
epicentrum van Dierbaar, de vijfde roman van de Noorse schrijfster
Linn Ulmann, is het feest dat Jon en Siri Dreyer geven voor de 75ste verjaardag
van Siri’s moeder Jenny. Jon is een succesvolle schrijver met een writer’s
block die het derde deel van zijn trilogie maar niet geschreven krijgt. Siri
heeft een restaurant in een oude bakkerij. Jenny baatte vroeger een boekhandel
uit en woont, sinds haar man vertrokken is, samen met Irma. Nadat ze meer dan
twintig jaar geen druppel heeft gedronken, is Jenny net voor het feest uit balorigheid
weer aan de rode wijn gegaan.
Het
feest is een maskerade, een dun laagje vernis over een disfunctionele familie.
Jenny wilde om te beginnen al geen feest. Haar relatie met Siri is een beetje
vertroebeld, net als die van Siri met haar lastige tienerdochter Alma. Jon gaat
gretig vreemd, op zoek naar iets wat hij niet vinden, laat staan benoemen kan.
Vroeger waren Siri en Jon nochtans gelukkig samen. Maar ooit, ergens, moeten ze
niet goed hebben opgelet, en plots begon alles uit elkaar te vallen. Alsof dat
allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is, hangen er nog twee andere grote
schaduwen over het feest, en bij uitbreiding ook over hun leven: de tragische
dood van Siri’s broer, als kleuter, en de onrustwekkende verdwijning van Mille,
Jon en Siri’s au pair. Ullmann vertelt vooral wat er voor en na het feest
gebeurt.
Onnadrukkelijke
humor
Ullmann
heeft van haar vader, de grote Zweedse regisseur Ingmar Bergman, niet alleen
een voorliefde voor zware thema’s geërfd, maar ook een affiniteit met
disfunctionele gezinnen. Bergman had een turbulent liefdesleven, en zag acht
kinderen geboren worden uit vijf huwelijken. Parallel had hij ook nog
langdurige liefdesrelaties met zijn actrices Harriet Andersson, Bibi Andersson
en Liv Ullmann. Uit de relatie met die laatste, zijn Noorse muze, werd in 1966
Linn geboren, zijn negende en laatste kind. Vier jaar later was de affaire
tussen Bergman en Ullmann alweer voorbij.
Ondanks
de ernstige thema’s heeft Ullmann nauwelijks iets van Bergmans kenmerkende
toon. Dierbaar gaat over verlies en rouw, over verlangen naar
wat niet is en nooit meer kan zijn, over verraad, vervreemding en
verantwoordelijkheid, maar Ullmann heeft gekozen voor de weg van het licht.
Haar universum is niet doordesemd van schuld en boete, sterfelijkheid en
existentiële twijfel. Er is mededogen, warmte, hoop, en er valt al eens te
glimlachen. Ullmann heeft gevoel voor humor, op een onnadrukkelijke manier.
Net
als in Een gezegend kind (2008), haar bekendste boek, toont
Ullmann zich in Dierbaar een bijzonder vaardig schrijfster. Ze
bouwt de roman niet chronologisch op, zodat al meteen in grote lijnen duidelijk
is hoe het afloopt. Toch weet ze zonder problemen een spanningsboog te creëren.
Brokstukken
en splinters
Door
haar verhaal vanuit verschillende hoeken tegen het licht te houden, creëert ze
een mooi prisma-effect. In die aanpak is onzekerheid essentieel. Ullmann duwt
geen allesdoordringende levensvisie of moreel standpunt naar voren en zit niet
gevangen in het beklemmende korset van een literair programma. Ullmann aarzelt,
bekijkt alles nog eens op een andere manier, suggereert nog iets anders, en
beseft dat een nieuwe herinnering of terugblik alles weer verandert. Met elk
stukje waarheid dat naar boven komt, verandert de grotere waarheid. Want Jon
was misschien wel erg close met Mille. En Siri stond te kijken aan de rand van
het ven toen haar kleine broertje verdronk. Jenny heeft na haar zoon ook nog
haar man verloren.
Ullmann
is empathisch en liefdevol, maar nooit sentimenteel. Haar meerstemmige analyse
van de pijn, het verlies en de zwakheid van de mens aan de hand van het leven
van één kleine familie snijdt diep, ondanks haar bijna achteloos elegante
proza. In de handen van een mindere schrijver was Dierbaar wellicht
een tranendal geworden, of misschien een spannende speurtocht naar de motieven
voor en de schuldigen van de verdwijning van Mille, maar daar gaat het Ullmann
niet om. Ze laat zien hoe mensen met brokstukken en splinters de ruïnes van hun
leven proberen te stutten en altijd wel iets vinden: perspectief, op vergeving.
En misschien, wie weet, zelfs een toekomst.
Linn
Ullmann / Dierbaar / vertaling: Lucy Pijttersen / De Bezige Bij / 299p /
gepubliceerd in De Standaard der Letteren, 14 juni 2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten